<変化する状態としてのかたち>

赤津侃

曽根光子が1981年の第一回西武版画大賞展でグランプリを獲得した作品Press-Aは、版概念の形式を破り、実在感を与えて豊かな効果をあげていた。正方形の発砲スチロール板を重ねた上にガラス板をのせ、ガラス板の裏側にビニール袋を投影し写真製版した映像をシルクスクリーンで定着したものであった。薄いポリエチレン袋で包んだ物体に光をあて、 黒一色の背景から浮かび上がらせるイメージは、ガラスを通して下から台座の白を透かしてみせる。その闇の中に浮遊する無機的な映像が透明な存在感を示していた。ガラスや発泡スチロールといった工業的素材が恣意的な実験に終わらず、彼女のコンセプトに必然的な手段として視覚効果を高めていた。

その後、ビニールシート5個の大きな袋に空気と水を入れてふくらませた作品を作った。そこに河原で拾ってきた石を配置し、袋のなかの水にひとつの相貌を与えた。さらに大きなアクリル板を天井から吊り下げ、土を流す大きな作品を精力的に制作してきた 。

今回の作品は、曽根の自然観やコンセプトを凝縮して示す総合的な作品である。左右から1.8メートル幅のビニールが張られ、両者が中心にある長方形の水の入った箱に連結する。帯状のビニールの片方には乾いた土、もう一方には湿った土が塗られ、真ん中の箱の水が浸透する状態と流土が乾いていくさまを示す。

曽根の興味の中心は、万物の根源である土と水にある。人間はすべて最後は土と水に還るという一種の哲学がそこにあると思われるが、高度工業社会のマスプロダクトのビニールという製品と土と水という根源的なものが、一つの構成体として合一的に作られる。その両者の対比がまず構成された立体として現われる。

曽根の構成されたかたちは、流土のどろどろとしたものを示すものではない。造形としてのかたちは限りなく端正で美しい。まずこのことを指摘した上で、曽根の<流土の構成体>は、状態としてのかたちを示したといえる。土や水は、定まりない大自然の象 徴である。曽根は、自然に存在するものとしての土や水の状態を凝縮して、私たちに観せる。その焦点は、土や水の変化を含む状態への関心である。流土が一方で乾燥していく過程を示し、もう一方で水に浸され、変化してゆく。乾いた土の亀裂はさまざまなイメージを喚起するし、水に浸透される土の変貌もまた土と水のある種の生命力を想起させる。

曽根の作品はこの過程をまざまざと示す。その作品は人為的なものとして完結されるものではなく、作品を自然に任せるというところの言わば開かれている作品になっている。自然の時間、自然の変貌する過程こそが、彼女の作品を貫くコンセプトである。自然のままに作る彼女の作品は、人間と自然が同列に立とうとしているドラマを作り出しているとも言えそうだ。人間中心のドラマではない。自然の偉大な力を中心としたドラマである。それはある種の宇宙感覚をよみがえらせる作品である。同時に<感覚体験のリアリティ>をも感じさせる。

私たちは時とともに生きている。それと同じように時とともに生きる作品である。彼女は作品が時間を超越したものだという考え方には与しないようだ。 作品もまた生まれ、変化し、死滅するものなのだろう。生成、変化、消滅、あるいは再生という過程こそ変わらざるものだと、作品はある一面で言っているが如くである。

曽根の作品で、空間は一変する。一種のインスタレーションと規定できようが、曽根の作品空間を同時体験することによって、作品と自由に開かれた関係を私たちは得ることができる。同時にそれはなんと豊かな世界であることだろう。

 

Composition of Flowing Soil

Form in Constant Transformation

 

by Tadashi Akatsu

 

Mitsuko Sone won the Grand Prize of “The First Seibu Print Exhibition” for her work “Press-A” in 1981. This work broke down a traditional conception of print and made a profound impression of substantiality on the viewers. It was produced in the following way: a few regular square boards of foamed styrene were laid one upon another and a glass plate was put on top of that. On the backside of this glass plate, an image which was made by photographing a vinyl bag and photoengraving, was fixed with silkscreen. A material wrapped in a thin polyethylene bag is illuminated and an image which stands out from the utter dark background is shown through the glass and the texture of the pedestal from the bottom. The inorganic image which is floating in the darkness has an impression of transparent substantiality. Industrial materials such as glass and foamed styrene are not only used for her arbitrary experiment, but also serve to an improvement of the visual effect as a necessary means to express her concept.

 

 

After the above, she made a work where she had five big vinyl bags made and inflated them with air and water. Then she arranged stones which she brought from the river bed, and that gave a unique feature to the water in the bag. In addition, she hung a large acrylic plate from the ceiling and let soil run down over it. She has energetically made big works like this.

 

 

The work exhibited here can be considered as an all-inclusive work where she condenses her views of nature and her concept. Two vinyl belts of 1.8m length are stretched. One from the left and the other from the right, both are connected with a rectangular box which is placed in the middle and in which water is contained. On one of the vinyl belts, dry soil is coated, and on the other, wet soil. They show how the water in the box placed in the middle permeates the soil, and how the flowing soil gets dry.

 

 

Earth and water, the sources of all things, are the matter of primary concern to her. There seems to be a philosophy in her mind, that all human beings return to earth and water in the end. Vinyl which is a child of a mass-production of today’s high industrialized world, and earth and water which are most primitive things are united into a composition. Contrast of these two kinds of material first comes in sight as a composed soil work.

 

The form composed by Sone has no impression of muddy soil, but rather, its form is extremely beautiful and even noble. After pointing this out at first, I say that Sone’s “Composition of Flowing Soil” shows a form as a changing state. Soil and water are a symbol of unstable Mother Nature. Sone condenses the state of soil and water as a natural existence for us to see. The main point is set to the interest in the changing state of soil and water. On one hand, the flowing soil shows us the process of the soil getting dry, and on the other, it shows the process of it being changed by permeation of water. The cracks of dry soil causes various images in our minds, and transformation of soil by permeation also reminds us of a certain vitality of soil and water.

 

Sone’s work lets us see these processes vividly. It is not a work finished artificially, but it is left in nature’s hands so to speak, it is an open work. The time of nature and the changing process of nature are the very concept of her work. Her work which is produced in the course of nature may be considered as a drama where human being will go side by side with nature. It is a drama not about human beings, but with a great energy of nature as the central figure. It recalls the sense of space to us and also lets us feel a “reality of experience by our senses.”

 

We live with time, and there are works that seem to live with time. Sone seems not to consider her works to be kept aloof from time, but to be born, to grow and to perish in the end. Her works give us an impression as if they are telling us that the course of being produced, of being changed, of decaying and sometimes of being reproduced is an eternal thing.

In her work, which may be regarded as an installation, space undergoes a complete change. By making a simultaneous contact with the change of space of her work, we can realize a free and open relationship with the work. What a fertile world it has!